Voorspelling

Meer radicalisme

De vooruitzichten voor de wereldpolitiek in 2006 zijn niet veelbelovend. De oorlogen in Afghanistan en Irak zullen zich voortslepen, en de wijze waarop de VS deze voeren, staat garant voor voortgaande destabilisatie van de islamitische wereld als geheel en de verdere groei van antiwesters radicalisme onder moslimimmigranten in Europa. Een lichtpuntje is echter de slinkende status van president Bush jr. Deze zal ertoe leiden dat hij binnenlands en internationaal minder schade kan aanrichten dan anders het geval zou zijn geweest. Maar beperking van ellende is nog geen vooruitgang ten goede. Van een zekere wereldorde kan pas sprake zijn, als het machtigste land ter wereld zijn verantwoordelijkheid neemt, in plaats van zich, zoals de lijn onder Bush jr. is, daarvan te distantiëren.

Een belangrijke consequentie daarvan is dat de afstand tussen de VS en de Europese Unie groeit. Het inhuren van troepen van afzonderlijke Navo-lidstaten om als onderaannemers aan de Amerikaanse oorlogen deel te nemen, demonstreert eerder de groeiende kloof dan transatlantische verbondenheid. Op de achtergrond daagt de groeiende belangentegenstelling tussen Europa en de VS als het gaat om toegang tot de oliereserves in de wereld.

Maar de vooruitzichten van de EU zijn evenmin florissant. De Europese Unie zal dit jaar geen vooruitgang boeken, zoals het magere resultaat van het met zoveel fanfare begonnen Britse voorzitterschap van verleden half jaar aantoont. Pas als de
Chiracs, Berlusconi’s, Blairs en Balkenendes van het toneel zijn verdwenen, en nieuwe regeringen en leiders in de voornaamste lidstaten zijn aangetreden, is er kans dat de naar binnen gekeerdheid in Europa wordt overwonnen.

02-01-2006