Bart Tromp: 'Een columnist gaat niet met pensioen'

Een columnist gaat niet metpensioen

KAMILLA LEUPEN

(1944) is maandag precies vijfentwintig jaar politiek columnist bij Het Parool. Dat wordt gevierd met een speciale avond over politiek en columnisme in de Rode Hoed, met prominente gasten – onder wie Job Cohen. Tromp is hoogleraar internationale betrekkingen aan de UvA en verbonden aan instituut Clingendael. Hij woont in Den Haag.

Sneek

“Ik woonde er zo’n twintig jaar, tot ik in 1964 van school afkwam. Het ligt in Friesland en dat is toch een bijzonder gebied in Nederland. En daarbinnen is Sneek weer iets heel bijzonders. Zoals stadsgenoot Dieuwke Nauta, de oud-staatssecretaris van Binnenlandse Zaken, eens zei: Snekers zijn een bijzonder soort mensen die zich door niemand de waarheid laten voorschrijven. En dat is wel een beetje zo. ”

Bert & Marja

“Het echtpaar dat uit de Amsterdamse Diamantbuurt is gevlucht. Ik vind dat een gruwelijk verhaal. En er zit een heel eigenaardig aspect aan: een kwestie wordt kennelijk pas van belang als een heleboel mensen ergens last van hebben; dat één gezin voor het leven getekend wordt, is blijkbaar niet genoeg. ”