Verdonk beschadigt Nederland

de term leugen gaat nauwelijks op. met die andere naam probeerde zij niet zich een andere identiteit aan te meten.

bart tromp
Helemaal naar Oost-Afrika reisden de onderzoeksjournalisten van Zembla om uit te vinden wat ze thuis hadden kunnen lezen op de eerste pagina van Ayaan
Hirsi Ali’s boek: dat deze over een andere naam, Ayaan Hirsi Magan, beschikt dan waaronder ze het Nederlanderschap verkreeg. De rest van het programma was
navenant: getuigen met van horen
zeggen-verhalen, suggestieve conclusies die geen steun in de aangedragen informatie vonden.
Dat was de volgende ochtend genoeg voor eenmanspartij Hilbrand Nawijn om Kamervragen te stellen. Een dag later begon minister Verdonk een ‘ onderzoek’, op zondag riep ex-VVD-leider Hans Dijkstal in Buitenhof Ayaan Hirsi Ali op ‘ de eer aan zichzelf te houden’ en
’s maandags zocht een andere
ex-VVD-leider, Hans Wiegel, de publiciteit met de mededeling dat haar vertrek uit de Tweede Kamer ‘ geen groot verlies’ zou zijn.
Dat was allemaal nog vóór de minister op maandagavond meedeelde dat de leugen over haar naam betekende dat Ayaan Hirsi Ali in 1997 helemaal geen Nederlandse is geworden. De wet en een recente uitspraak van de Hoge Raad in een andere zaak zouden haar geen andere keus laten. Dit nieuws moest met alle geweld bekend worden gemaakt vóór de al vastgestelde persconferentie waarin Ayaan Hirsi Ali haar vertrek op termijn uit de Tweede Kamer en uit Nederland aan zou kondigen.
Nu berichtte deze op de persconferentie met onmiddellijke ingang haar Kamerlidmaatschap neer te leggen. Indrukwekkend was de waardigheid waarmee zij de leugenachtige suggesties van
Zembla van tafel veegde en haar vertrek toelichtte. Het toonde eens te meer aan wat een opmerkelijke vrouw Ayaan Hirsi Ali is. Niemand die het heeft gezien en gehoord zal gauw vergeten hoe zij langzaam en precies haar volledige naam uitsprak.
Een paar uur later begon in de Tweede Kamer het spoeddebat
dat uiteindelijk tot half drie
’s nachts duurde. In eerste instantie vielen alle fracties over het besluit (de ‘ constatering’, volgens haarzelf) van Verdonk heen. De enige steun die de minister kreeg, kwam van haar voorganger Nawijn. Hij was ook de enige die de vraag stelde op welke documenten de minister haar onderzoek had gebaseerd.
Hij kreeg geen antwoord, hoewel dit toch de kern van de zaak was. Als Ayaan Hirsi Ali eigenlijk Ayaan Hirsi Magan heet, dan zou dit uit het onderzoek van Verdonk moeten blijken. Het lijkt mij dat dit alleen overtuigend kan worden bewezen op basis van een uittreksel uit het geboorteregister. Of er in Somalië een burgerlijke stand bestaat die daarin voorziet, betwijfel ik. In elk geval was de term leugen bij dit alles nauwelijks van toepassing. Met die andere naam probeerde zij niet zich een andere identiteit aan te meten, en dat is waar het om gaat als mensen een valse naam opgeven.
Het Kamerdebat duurde zo lang, omdat minister Verdonk te klein was om haar door de Kamer geconstateerde ongelijk te erkennen en te laf om voet bij stuk te houden en de vertrouwenskwestie te stellen. Pas na een tweede motie gaf ze toe en beloofde nu de ruimte te gebruiken die er volgens de Kamer bestaat om tot een andere slotsom te komen.
Met haar gedraai (‘ Ayaan hoeft nergens bang voor te zijn’) en geknoei heeft de minister haar imago als consequent bestuurder vergruizeld. Niemand in de politiek begrijpt waarom zij hier zo overhaast te werk ging. “Waarom nu? Waarom zij? Waarom zo? ” (De treffende afsluiting van het betoog van VVD-fractievoorzitter Willibrord van Beek.)
Rita Verdonk zal nooit in staat zijn zich van de verdenking te ontdoen dat het antwoord op deze vragen te vinden is in haar kandidatuur voor het lijsttrekkerschap
van de VVD. Onmiddellijk na de uitzending van Zembla vond meer dan drie kwart van de ondervraagden het een schande dat Ayaan Hirsi Ali over haar naam had gelogen. Voor oppervlakkige campagnevoerders moet dit een gouden kans hebben geleken om met een snelle Sonderaktion tegen een politica die op de grond lag voor eens en voor altijd als minister van Doortastendheid te schitteren.
De laatste vraag: waarom liet de minister-president minister Verdonk haar gang gaan? In het buitenland wekt haar actie terecht verbijstering op, die daar echter niet op de minister maar op Nederland terugslaat. Een alerte premier had Ayaan Hirsi Ali en de reputatie van Nederland beschermd tegen Blikken Rita.

18-05-2006