Oorlogontkenners

cda en vvd ontkennen dat de irak-oorlog op leugens is gebaseerd, zoals anderen de massamoord op armeniërs ontkennen.

bart tromp
Vrijdag werd minister van Defensie Henk Kamp in Nova ondervraagd. Het ging eerst over de misdragingen van Nederlandse mariniers in Noorwegen en Finland. De bewindsman deed geen enkele poging tot bagatellisering en stelde degenen die zich aan geweld en diefstal schuldig hadden gemaakt bestraffing en ontslag in het vooruitzicht.
De tijd die de ondervragers gebruikten om Kamp te blijven doorzagen, nadat hij dit niet voor tweeerlei uitleg vatbare oordeel had gegeven, was beter besteed aan het volgende gespreksonderwerp.
De Henk Kamp die over de wandaden van mariniers sprak, was de man die zowel binnen als buiten de krijgsmacht grote waardering geniet als minister. Die waardering is terecht. Kamp is recht door zee, hij heeft hart voor de zaak, kent zijn dossiers, luistert goed naar zijn
adviseurs, neemt heldere beslissingen, en laat zich daarna niet
van zijn stuk brengen.
Aardig aan Kamp vind ik dat hij het nooit over ‘ ik’ de minister, heeft, maar altijd over ‘ wij’ de mensen van Defensie. Daaruit spreekt een combinatie van loyaliteit en bescheidenheid die niet zo erg veel voorkomt in de politiek.
Maar daarna ging het over de uitlatingen van de chef-staf van de Britse landmacht, Sir Richard Dannatt (naam noch functie waren bij de ondervragers bekend). Die had gezegd dat de Britse troepen zo snel mogelijk uit Irak naar huis moesten, omdat hun aanwezigheid het terrorisme in Irak, maar ook in het Verenigd Koninkrijk, alleen maar voedde.
Van het een kwam het ander en plotseling ging het om het waarom van de oorlog die Bush en Blair in 2003 tegen Irak zijn begonnen. Even leek Kamp te willen suggereren dat dit uit menslievende overwegingen was gedaan. Maar Femke Halsema, die voor een ander onderwerp bij Nova aanzat, herinnerde hem aan de ‘ massavernietigingswapens’.
Hierna kwam Henk Kamp met een sprookje dat hij zelf leek te geloven. Volgens hem had Saddam Hoessein gedreigd met massavernietigingswapens, waarna de VN inspecties ter plaatse hadden
geëist. Daar had Saddam Hoessein niet aan mee willen doen, en toen had ‘ de internationale gemeenschap’ gezegd: “Nou is het mooi geweest! ” De VN hadden vervolgens een ultimatum uitgevaardigd, en toen Irak daar geen gevolg aan had gegeven, was de oorlog begonnen.
Het is voor de moderne mens, die nog wel wat anders aan zijn hoofd heeft (het eerste onderwerp van Nova was de toen dreigende verdwijning van het onder ‘ ouderen’ zo geliefde Lingo), allemaal al weer heel lang geleden. Daarom een beknopte samenvatting van hoe het echt in elkaar zit.
In 2002 begonnen de VS met een oorlog tegen Irak te dreigen vanwege de gevaarlijke massavernietigingswapens waarover Irak zou beschikken. De Veiligheidsraad nam in november een resolutie aan, die Irak opdroeg nieuwe VN-inspecties naar deze wapens toe te staan. Irak bewilligde, twee dagen later waren de eerste inspectieteams aan het werk. Ze vonden niks. Begin maart rapporteerde het team dat naar nucleaire wapens had gezocht, dat Irak die niet had, noch over middelen beschikte om ze te gaan produceren. Voor een conclusie over chemische en biologische wapens dachten de inspecteurs nog enkele weken nodig te hebben.
De VN en VS trachtten niettemin de Veiligheidsraad ertoe te bewegen alvast een aanval op Irak goed te keuren. Toen zij daarvoor geen steun vonden, begonnen ze de oorlog buiten de Verenigde
Naties om en in strijd met Handvest en internationale rechtsorde.
Deze oorlog was op leugens gebaseerd. Bush en Blair hadden geen enkel bewijs dat Saddam Hoessein zulke wapens had. Na
anderhalf jaar speuren kwamen de Amerikaanse onderzoekers tot de slotsom dat Saddam Hoessein ze na de Golfoorlog van 1991-’92 indertijd overeenkomstig de eisen van de VN zelf had vernietigd, voor zover de VN-inspecteurs dat toen niet hadden gedaan.
Het verhaal van Kamp raakt dus kant noch wal. Maar de regeringspartijen hebben stelselmatig elk parlementair debat over de Nederlandse steun aan de oorlog in Irak onmogelijk gemaakt. Je hebt mensen die de massamoord op de
Joden ontkennen, of die op de
Armeniërs. Zo ontkennen CDA en VVD nog steeds dat de oorlog in Irak op leugens is gebaseerd.
Inmiddels neemt Nederland aan een andere oorlog deel. Dit maakt het zo beangstigend dat regering en regeringspartijen de confrontatie met de waarheid over de vorige niet aandurven. In dit opzicht faalt ook Kamp als minister. Jammer.

19-10-2006