Het zwarte scenario

De grootscheepse en zelfs voor de Verenigde Staten ongekende corruptie van deze regering zal verder gaan.

Bart tromp

Voor degenen die menen dat een verkiezing van George Bush jr er niet zo veel toe doet, hier het zwarte, binnenlandse scenario.

(Het lichte scenario wil dat een president in zijn tweede ambtstermijn niet veel voor elkaar krijgt, mede omdat hij zich, vanwege zijn onverkiesbaarheid de volgende keer, vooral zorgen maakt over zijn plaats in de geschiedenisboekjes.)

Het eerste terrein waarop de herverkiezing zich doet voelen, is dat van de rechterlijke macht. In zijn vorige termijn heeft Bush systematisch extreem rechtse kandidaten naar voren geschoven als federale rechters, waarbij hun juridische kwalificaties op de laatste plaats kwamen. In deze termijn vertrekken of sterven ten minste twee leden van het Hooggerechtshof. Dat biedt hem de kans het hof een solide extreem rechtse meerderheid te geven, waarbij alweer juridische kennis van zaken een ondergeschikte rol zal spelen.

Het gevolg daarvan is hoogstwaarschijnlijk een herroeping van het arrest Roe vs Wade, waarmee het recht op abortus wordt afgeschaft. Daarnaast bestaat de kans dat de regering-Bush nu de ruimte krijgt de Amerikaanse én de internationale rechtsorde terzijde te schuiven door aanvaarding van de juridische doctrine die extremistische advocaten van het Witte Huis de laatste jaren hebben ontwikkeld. Deze houdt, kort gezegd, in dat de Amerikaanse president als opperbevelhebber in een oorlog noch aan internationale verdragen noch aan de Amerikaanse constitutie gebonden is. Een eerste uitvloeisel daarvan was de behandeling van van terrorisme verdachte gevangenen, die buiten wet en recht gevangen worden gehouden in Guantanamo Bay. Het huidige Hooggerechtshof heeft dat niet zo lang geleden in strijd met de constitutie verklaard – met de stemmen van de extreem rechtse rechters tegen.

Het tweede terrein van belang is het belastingstelsel. Bush jr zal doorgaan op de ingeslagen weg: belastingverlaging voor de rijken, hogere lasten voor de anderen. Het doel is dat alle belasting op kapitaal wordt afgeschaft, en dat alleen arbeid nog wordt belast. In de derde plaats zal Bush doorgaan met de ontmanteling van de federale overheid en van haar functioneren als een objectief, niet politiek gebonden instituut. Onder Ronald Reagan begon al een proces waarin de mogelijkheden en middelen van federale instanties om hun werk behoorlijk te doen, welbewust werden verminderd. Dat waren instanties als de Amerikaanse keuringsdienst van waren en de immigratiedienst tot het toezicht op de nationale parken. Onder Reagan werd het ook de gewoonte politieke vrienden op de hoogste posten in federale organisaties te benoemen, en terzake kundige ambtenaren te passeren of te ontslaan. Bush jr gaat hier op ongekende wijze mee door.

Binnenlands zijn er in elk geval nóg drie terreinen waar een nieuwe regering-Bush desastreus zal uitpakken: milieu, arbeidsomstandigheden en wetenschap. Nog systematischer zal wetgeving op het gebied van het milieu worden teruggedraaid ten gunste van grote, vervuilende industrie, en zullen natuurgebieden worden opgeofferd aan haar kortzichtige winstmakerij.

Als het gaat om arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden zal deze regering eveneens doorgaan met het verminderen van de rechten van werknemers ten gunste van die van de factor kapitaal.

Op het gebied van wetenschap en onderzoek treedt een verdere politisering op, waarbij de regering onwelgevallig onderzoek verbiedt of onmogelijk maakt, terwijl bij wetenschappelijke adviezen, en zelfs bij de samenstelling van wetenschappelijke adviesgroepen en delegaties, alleen politieke aanhangers van de regering nog welkom zijn, ongeacht hun wetenschappelijke gewicht.

De grootscheepse en zelfs voor de Verenigde Staten ongekende corruptie van deze regering in combinatie met delen van het bedrijfsleven zal verder gaan en nog meer aan het oog worden onttrokken door het mechanisme dat de laatste jaren al verscheidene keren is toegepast: door instanties als de Amerikaanse Rekenkamer te bedreigen met kortingen op hun begroting als zij er werkelijk onderzoek naar willen doen. Nu zal ook blijken of het financiële beleid van Bush jr alleen maar roekeloos is geweest, of dat het in dienst heeft gestaan van een in extreem rechtse kringen populaire doelstelling: starve the beast. In het laatste geval waren de enorme begrotingstekorten, gecombineerd met een verbod op belastingverhoging, bedoeld om een eind te maken aan de voornaamste federale kostenposten: sociale zekerheid en gezondheidszorg.

Ten slotte zal alles in het werk worden gesteld om het onmogelijk te maken dat de volgende president een Democraat is, onder meer door de media nog meer onder druk te zetten dan de laatste jaren is gebeurd, voorzover deze al niet onder controle staan van extreem rechts.

04-11-2004